W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.
Podwyższenie kwoty limitu gwarancyjnego do równowartości w złotych 100 000 euro oraz wypłata środków w ciągu 20 dni roboczych to główne zmiany w zasadach gwarantowania depozytów w Polsce. Zmiany te obowiązują od 30 grudnia 2010 r. i związane są z wejściem w życie nowelizacji ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
Zmiany zasad gwarantowania depozytów w bankach wprowadzone zostały we wszystkich krajach Unii Europejskiej zgodnie z Dyrektywą 2009/14/We z 11 marca 2009 r. nowelizującą Dyrektywę 94/19/WE w sprawie systemów gwarancji depozytów. Limit gwarancyjny stał się jednolitym limitem obowiązującym z całej Unii. Depozyty zgromadzone w Żuławskim Banku Spółdzielczym w Nowym Dworze Gdańskim gwarantowane są przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Ochronie podlegają imienne depozyty złotowe i walutowe:
osób fizycznych,
osób prawnych,
jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, o ile posiadają zdolność prawną,
szkolnych kas oszczędności i pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych.
Czyje depozyty nie podlegają ochronie?
Skarbu Państwa,
instytucji finansowych, w szczególności banków, firm inwestycyjnych, domów maklerskich, podmiotów świadczących usługi ubezpieczeniowe, funduszy inwestycyjnych, funduszy emerytalnych, spółdzielczych kas oszczędnościowo- kredytowych,
kadry zarządzającej bankiem oraz jego głównych akcjonariuszy (posiadających co najmniej 5% akcji banku).
Jaka jest maksymalna wysokość środków pieniężnych gwarantowanych przez BFG?
W całości gwarantowane są depozyty do równowartości w złotych 100.000 euro, niezależnie od liczby rachunków posiadanych przez deponenta w danym banku.
W przypadku rachunku wspólnego przysługuje odrębny limit środków gwarantowanych.
Jaka jest procedura wypłaty środków gwarantowanych?
Bank, którego działalność została zawieszona sporządza listę osób uprawnionych do odebrania środków. Następnie BFG podaje do publicznej wiadomości informacje o sposobie, miejscu, terminie wypłat środków gwarantowanych. Środki gwarantowane będą mogły zostać odebrane przez 5 lat od dnia zawieszenia działalności banku.
A co z odzyskaniem środków pieniężnych przekraczających wysokość limitu gwarancyjnego?
można je odzyskać. Stanowią one nadal wierzytelność deponenta wobec banku. Po ogłoszeniu upadłości banku kwoty te będzie można odzyskać w wyniku podziału majątku banku w ramach postępowania upadłościowego.
w przypadku nabycia upadłego banku przez inny bank, nabywca przejmuje zobowiązania z tytułu rachunków bankowych.