Cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywania. Więcej szczegółów w naszej “Polityce Cookies”.

Zgadzam się
Zgadzam się
linkedin googlep phone mail hours where twit fb download alert login idea3 idea4 sgbikonkaglowna2 sgbglownaikona1 menu_toggler compass arrow-triangle-top arrow-triangle-bottom arrow-light-bottom arrow-light-right close search

Phishing – co to jest? - Żuławski Bank Spółdzielczy

Phishing – co to jest?

Phishing – co to jest?

To metoda oszustwa, która polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Wiadomości mają nakłonić Cię do kliknięcia w link albo otwarcia załącznika. Następnie masz przekazać swoje poufne dane, np. numer PESEL, numer dowodu, adres, login i hasło do bankowości internetowej czy numer karty płatniczej.

Co ważne, oszuści mogą podszywać się pod pewne osoby lub firmy. Chcą uśpić Twoją czujność, więc dbają o to, aby skala podobieństwa była jak największa. Fałszywe strony wyglądają łudząco podobnie do stron firm, które znasz.

Czego najczęściej dotyczą fałszywe wiadomości?

  • niewielkiej kwoty, którą masz dopłacić do przesyłki
  • bonów, kuponów oraz innych darmowych „nagród”, które możesz zdobyć
  • podejrzanych logowań na Twoim koncie
  • problemów z Twoim kontem lub płatnością
  • niekompletnych danych, które musisz potwierdzić
  • niezapłaconej faktury, którą masz opłacić.

Jak przebiega takie oszustwo?

  • Dostajesz e-maila lub SMS-a. Wiadomość wygląda jak z firmy, którą dobrze znasz.
  • Masz pilnie zalogować się na stronę banku przez link z wiadomości. Najczęściej po to, aby odebrać rzekome pieniądze.
  • Link przekierowuje Cię na fałszywą stronę, która przypomina stronę Twojego banku.
  • Logujesz się – podajesz swoje dane oraz kod z SMS-a.
  • Masz wpisać kolejne kody SMS, aby zaktualizować swoje dane.
  • Widzisz komunikat o błędzie, więc wpisujesz je kilka razy.
    Pamiętaj: zawsze dokładnie czytaj kody SMS – czy treść powiadomienia z kodem odpowiada temu co akurat chcesz zrobić na stronie? Zwracaj też uwagę na to, które urządzenia dodajesz do zaufanych.
  • Oszust dostał dostęp do Twojego konta. Od teraz może się na nie logować i z niego korzystać, np. zlecać przelewy czy wypłacać pieniądze z bankomatu za pomocą BLIKA.

Jak się chronić?

  • Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania. Zanim klikniesz w link lub pobierzesz jakiś plik, upewnij się, że pochodzą one z zaufanych źródeł.
  • Filtruj spam i zainwestuj w oprogramowanie antywirusowe, najlepiej z modułem antyphishingowym. Taki moduł analizuje odwiedzane przez Ciebie witryny i sprawdza czy nie są to fałszywe strony.
  • Czytaj powiadomienia push z aplikacji bankowych i na bieżąco kontroluj przelewy na swoim koncie.

Jeśli dojdzie do oszustwa…

Nie czekaj, reaguj! Jak najszybciej skontaktuj się ze naszym Bankiem lub zadzwoń pod Infolinię SGB, czynną 24/7:

  • 800 888 888 (bezpłatne połączenie)
  • 61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).

Wróć do strony o bezpieczeństwie